Conversiedoelen instellen in Google Analytics

Wanneer Google Analytics is gekoppeld aan je website, komt er ontzettend veel data vrij. Hierdoor heb je de mogelijkheid om het gedrag van de websitebezoekers te analyseren en kun je achterhalen of een website of actie wel of juist niet werkt. Met deze waardevolle informatie zet je de marketingbudgetten meest rendabele manier in. Maar hoe maak je dit inzichtelijk uit al die data? Conversiedoelen instellen is het antwoord.

Door in Google Analytics alle conversiedoelen van de website in te voeren, kun je binnen Google Analytics veel gerichter naar de data kijken. Het is leuk om te zien dat er 150 bezoekers vanaf www.youtube.com komen, maar het krijgt pas echt waarde wanneer je kunt aantonen dat 40% van deze bezoekers een brochure download.

conversiedoelen instellen

Wat is een conversiedoel?

Met een conversie wordt aangegeven dat er een bepaald doel is bereikt op de website. Dit kan inhouden dat er bijvoorbeeld een brochure is gedownload, er een product is besteld of omdat het contactformulier is ingevuld. Een conversiedoel is de pagina die je te zien krijgt nadat je een actie hebt gedaan. Bijvoorbeeld, na het bestellen van een product in een webshop krijg de overzichtspagina te zien van hetgeen je hebt besteld of nadat je een contactformulier hebt ingevuld, kom je op een bedankpagina.

Conversiedoelen instellen

Wanneer je de landingspagina hebt aangemaakt waar de websitebezoekers op terecht komen nadat er een bepaalde actie is gedaan, ga je  naar Google Analtyics om de URL van deze landingspagina in te voeren als conversiedoel. Log in en ga vervolgens naar -beheerder-. Kies vervolgens voor het tabblad -doelen- en klik hier op + nieuw doel. Voer in hoe je het conversiedoel wil noemen en voor de desbetreffende URL in en klik op -opslaan-. Vanaf nu is dit conversiedoel meetbaar en kun je gerichte besluiten nemen!

Stap 1

Conversiedoel instellen Google Analytics - beheerder

Stap 2

Conversiedoel instellen Google Analytics - nieuw doel

Stap 3

Conversiedoel instellen Google Analytics - doelbeschrijving

Stap 4

Conversiedoel instellen Google Analytics - doel url

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *