Hoe doe je dat? Hoe verhoog je je conversie?
Door de conversie van jouw website te verhogen, zorg je ervoor dat meer sitebezoekers klanten worden. Conversie staat voor het omzetten van sitebezoekers naar kopende klanten. Een bezoeker die een boekenwebsite bekijkt en vervolgens via die site een boek koopt, converteert. Het conversiedoel is dan de bestelling van het boek.
De conversie drukken we doorgaans uit als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel. Een webshop die op een dag 100 bezoekers heeft, waarvan er 50 rondkijken en 8 uiteindelijk iets kopen, heeft op die dag een conversie van 8%. Afhankelijk van de branche is een conversie van 2 tot 10% reëel.
Meerdere conversiedoelen
Het belangrijkste conversiedoel van een website (of webshop) is doorgaans dat bezoekers tot aankoop overgaan. Maar een sitebezoeker die van de ene naar de andere pagina op jouw website klikt, is ook een conversie. Bijvoorbeeld van een informatiepagina naar de bestelpagina. Jouw website kan dus meerdere conversiedoelen tegelijk hebben. Een reeks logische conversies op je website, noemen we een klantreis. De laatste conversie is dan de belangrijkste, namelijk dat jouw sitebezoeker overgaat tot aanschaf van jouw product (in de vorm van een download, bestelling).
Conversie optimalisatie
Over het algemeen wordt met conversie optimalisatie het verbeteren van de website of webshop bedoeld. Maar hoe optimaliseer je jouw website? Hoe verleid je meer bezoekers om iets te kopen of bestellen? Je kunt met A/B testen nagaan of het uitmaakt dat de bestelknop een bepaalde kleur heeft. Of je neemt bepaalde drempels in de klantreis weg, zoals hoge verzendkosten of lange bestelformulieren.
Heb je een vraag of wil je een offerte aanvragen?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!